اساسنامه انجمن آبخیزداری ایران
فصل اول – کلیات و اهداف:
ماده 1: بهمنظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علم و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینههای مربوط، انجمن آبخیزداری ایران که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده میشود، تشکیل میگردد.
ماده 2: انجمن بنیادی غیر انتفاعی است و در زمینههای علمی و پژوهشی و فنی فعالیت میکند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رییس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن میباشد.
ماده 3: مرکز انجمن در استان البرز- کرج- دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران میباشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمنهای علمی میتواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.
ماده 4: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل میشود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
فصل دوم – وظایف و فعالیتها:
ماده 5: بهمنظور نیل به هدفهای مذکور در ماده (1) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را بهعمل خواهدآورد:
1-5- ایجاد و تحکیم روابط علمی و تحقیقاتی علمی در سطح ملی و بینالمللی بین محققان و متخصصانی که به گونهای با علم آبخیزداری و علوم وابسته سر و کار دارند.
2-5- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرحها و
برنامههای مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.
3-5- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز.
4-5- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی.
5-5- تشکیل گردهماییهای علمی در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی.
6-5- تهیه بولتن علمی خبری انجمن و انتشار کتب و نشریات علمی.
7-5- تشکیل و شرکت در کارگاههای آموزشی و تنظیم برنامههای بازدیدی از اقدامات تحقیقاتی و اجرایی در داخل و خارج از کشور.
8-5- تکثیر و فروش نشریات، آرمها، تقویم، کارت تبریک و سایر موارد مشابه تحت نام انجمن.
فصل سوم – انواع و شرایط عضویت:
ماده 6: نوع و شرایط عضویت
1-6- عضویت پیوسته
مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته آبخیزداری و رشتههای وابسته باشند،بدون در نظر گرفتن سابقه خدمت و افرادی که دارای درجه کارشناسی با 5 سال سابقه خدمت در رشته آبخیزداری و علوم وابسته باشند، میتوانند بهعضویت پیوسته درآیند.
2-6- عضویت وابسته:
افرادی که دارای شرایط زیر هستند میتوانند به عضویت وابسته انجمن در آیند:
الف) کسانی که دارای درجه کارشناسی در یکی از رشتههای مذکور در بند6-1 باشند.
ب) کلیه افرادی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت 2 سال بنحوی در یکی از رشتههای مذکور در بند 1-6 شاغل باشند.
3-6- عضویت دانشجویی:
کلیه دانشجویانی که در رشتههای آبخیزداری و علوم وابسته به تحصیل اشتغال دارند.
4-6- عضویت افتخاری:
شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینههای حفاظت آب و خاک و آبخیزذاری حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمکهای مؤثر و ارزندهای نموده باشند.
5-6- اعضای مؤسساتی (حقوقی):
سازمانهایی که در زمینههای علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند میتوانند به عضویت انجمن درآیند.
تبصره 1: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشتههای مذکور در بند 1-6 میتوانند با تصویب هیئت مدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند.
تبصره 2: اعضای افتخاری کلیه مزایای اعضای پیوسته انجمن بجز حق انتخاب شدن به عضویت هیات مدیره را دارا هستند.
تبصره 3: اعضای موسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب میشوند.
ماده 7: هر یکی از اعضاء سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین میگردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهدکرد.
تبصره 1: پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمیکند.
تبصره 2: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.
ماده 8: عضویت بموجب یکی از موارد زیر خاتمه مییابد:
1-8- استعفای کتبی
2-8- عدم پرداخت حق عضویت سالانه
3-8- فوت
تبصره: تأیید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.
فصل چهارم – ارکان انجمن:
ماده 9: ارکان اصلی عبارتند از:
الف) مجمع عمومی ب) هیئت مدیره ج) بازرس
الف) مجمع عمومی
ماده 10 : مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوقالعاده تشکیل میشود.
1-10- مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل میشود و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت مییابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است.
2-10- در صورتیکه در دعوت نخست جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز بعد تشکیل میشود و با تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهدیافت.
3-10- مجمع عمومی فوقالعاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل میشود.شرایط رسمیت جلسه مجمع فوق العاده همانند شزایط مجمع عمومی عادی مذکور در بندهای 1-10 و 2-10 میباشد و تصمیمات آن با دو سوم آراء معتبر است.
تبصره 1: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی بهصورت کتبی از طریق روزنامه و آگهی است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضا برسد.
ماده 11: وظایف مجامع عمومی عادی و فوق العاده:
1-11- انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرس
2-11- تصویب خط مشی انجمن
3-11- بررسی و تصویب پیشنهادات هیات مدیره و بازرس
4-11- تعیین میزان حق عضویت و تصویب ترازنامه و بودجه انجمن
5-11- تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه
6-11- عزل هیات مدیره و بازرس
7-11- تصویب انحلال انجمن
تبصره 1: مجامع عمومی توسط هیات رئیسهای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره میشوند.
تبصره 2: اعضای هیات رئیسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب میشوند.
تبصره 3: اعضای هیات رئیسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیات مدیره و بازرس کاندید کردهاند.
تبصره 4: مجمع عمومی فوق العاده فوق به منظور تصمیمگیری در مواد بندهای 5-11، 6-11 و 7-11، تشکیل میشود.
ب – هیئت مدیره
ماده 12: هیئت مدیره انجمن مرکب از 7 نفر عضو اصلی و3 نفر عضو علیالبدل است. که هر دو سال یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب میشوند.
1-12- هیچیک از اعضا نمیتوانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند.
تبصره: حداکثر دو عضو مشمول قاعده مذکور در صورت کسب بیش از سه چهارم آرای حاضران در جلسه مجمع عمومی عادی میتوانند برای یک دوره دیگر به عضویت هیئت مدیره درآیند.
2-12- عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.
3-12- هیئت مدیره حداکثر تا یکماه پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف، انتخاب رئیس، نایب رئیس، خزانهدار و دبیر اقدام مینماید.( تقسیم وظایف محوله به هیات مدیره در جلسات داخلی آن انجام میگیرد و جزو وظایف اعضای هیات مدیره میباشد)
4-12- کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادارر با امضای رئیس هیات مدیره یا نایب رئیس همراه با مهر انجمن و نامههای رسمی با امضای دبیر یا رئییس هیات مدیره معتبر است.
5-12- هیئت مدیره موظف است برحسب نیاز هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد.
6-12- جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.
7-12- کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهداری میشود.
8-12- شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهدبود.
9-12- در صورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علیالبدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهدشد.
10-12- شرکت بازرس در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.
11-12- هیات مدیره موظف است ظرف حداکثر 4 ماه پیش از پایان تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیات مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمنهای علمی ارسال نماید.
تبصره: هیات مدیره پیشین تا تایید هیات مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمنهای علمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهد داشت.
ماده 13: هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن میباشد و وظایف اختیارات آن به شرح زیر است:
1-13- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی
2-13- تشکیل گروههای علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها
3-13- حفظ و نگهداری اموال منقول و غیر منقول انجمن
4-13- تدوین و تصویب آیین نامههای اجرایی
5-13- تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز نامه مالی برای طرح در مجمع عمومی
6-13- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل غیر
7-13- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی
8-13- اجرای طرحها و برنامههای علمی در چارچوب وظایف انجمن
9-13- جلب هدایا و کمکهای مالی
10-13- اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی
11-13- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.
12-13- ارسال گزارشهای لازم به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی
ج – بازرس
ماده 14: مجمع عمومی عادی یک نفر را بهعنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان علیالبدل برای مدت 1 انتخاب مینماید.
تبصره: انتخاب مجدد بازرس بلامانع است .
ماده 15: وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است.
1-15- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی
2-15- بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی
3-15- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی
تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت
مدیره برای بررسی در دسترس بازرس قرارگیرد.
فصل پنجم – گروههای علمی انجمن:
ماده 16: انجمن میتواند گروهها و کمیتههای زیر را تشکیل دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیئت مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت میپردازند.
1) گروههای تخصصی
2) کمیته آموزش و پژوهش
3) کمیته انتشارات
4) کمیته آمار و اطلاعات
5) کمیته پذیرش و روابط عمومی
6) کمیته گردهماییهای علمی
1-16- تهیه و تصویب آییننامه تشکیل گروهها و کمیتهها با هیات مدیره انجمن است.
فصل ششم – بودجه و مواد متفرقه:
ماده 17: منابع مالی انجمن عبارتند از:
1-17- حق عضویت اعضا
2-17- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاورهای
3-17- دریافت هدایا و کمکها
4-17- فروش نشریات، بولتن، آرمها، کارت تبریک، تقویم سالانه و سایر موارد تحت نام و مهر انجمن که جنبه ترویجی و تبلیغی دارند.
ماده 18: درآمدها و هزینههای انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی ارسال میشود.
ماده 19: کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانکهای کشور نگهداری میشود.
ماده 20: هیچیک از مؤسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمیتوانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند.
ماده 21: کلیه مدارک و پروندههای مالی و غیرمالی در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری میشود.
ماده 22: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمنهای علمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی معتبر است.
ماده 23: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروهها و احزاب سیاسی را ندارند.
ماده 24: درصورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویهای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهدکرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند.
ماده 25: این اساسنامه مشتمل برشش فصل و 25 ماده و 57 زیرماده و 15 تبصره در جلسه مورخ 19/04/1390 مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.
محل امضای هیئت مؤسس محل امضای هیئت رییسه جلسه مجمع عمومی |